חוק מתחמי דיור מועדפים יצא לדרך

מאת: עו"ד עמית יפרח 

בשבועות האחרונים פונה רשות מקרקעי ישראל דרך המחלקה לקידום פדיון ושיווק  קרקע של הרשות לעשרות יישובים בהם הוגשו תוכניות לבניה למגורים בהתאם לסעיף 29 ב'  לחוק מתחמי דיור מועדפים.

בפניה זו מודיעה הרשות לאגודת המושב או הקיבוץ כי בתוך משבצת היישוב הוגשה תוכנית מועדפת לדיור או תוכנית רחבת היקף לדיור למוסד התכנון המוסמך על פי חוק התכנון והבניה, ולפיכך בכוונת הרשות לפעול להשבת הקרקע המדוברת בהתאם לחוק ולהסכמי המשבצת של האגודה.

כמו כן מודיעה הרשות לאגודה כי בקרוב תקבל האגודה הצעה להתקשר עם הרשות בהסכם השבה כפי שנקבע בחוק.

הרשות פועלת בעניין זה כאמור על פי חוק מתחמי דיור מועדפים  ועל פי החלטה 1470 אשר קובעת בעניין זה כי:

כאשר הופקדה תכנית מתאר מקומית או מפורטת לשינוי יעוד של קרקע חקלאית למטרת מגורים אשר מספר יחידות הדיור המתוכננות בה עולה על 200, רשאית הנהלת הרשות, לאחר התייעצות עם מנהלת מינהל התכנון, להחליט כי תשלח הצעת השבה לאגודה עוד בטרם אישורה של התכנית;

החליטה הנהלת הרשות על משלוח הצעת השבה כאמור והחוכר  נתן את הסכמתו להשבת הקרקע קודם לאישור התכנית, יחולו הוראות החלטה זו בהתאמה גם ביחס לתכנית מופקדת בשינויים הבאים:

הרשות תהיה רשאית לשלם לחוכר תוספת של  70% נוספים מהפיצוי הקיים כיום בהחלטה במקרה של השבת קרקע שייש בה מטעים פיצוי העומד  על 30,800 ₪, וזאת  תוך 30 יום מיום חתימת החוכר על הסכם להשבת המקרקעין לרשות וחתימה על הסכם לעיבוד זמני לפיו השטח המושב יימסר לחוכר לעיבוד זמני, עד לקבלת דרישה לפינויו.

החוכר ידרש לפנות את שטח ההשבה תוך 30 יום ממועד קבלת הודעת הרשות, לרבות פינויי המחוברים שנותרו בשטחה ההשבה לאחר השבתו לרשות, ולמסור את החזקה בו לרשות. הוראות אלה יעוגנו בהסכם לעיבוד זמני.

זכות הייזום - החוכר יהיה רשאי במרכז הארץ לרכוש 20% מהמגרשים בתוכנית בפטור ממכרז( 25% באזורי עדיפות) ,מגרשי המגורים אותם יהיה החוכר זכאי לרכוש בפטור ממכרז בהתאם להחלטה  ייקבעו על ידי הרשות לאחר אישור התכנית המשנה את ייעודם של המקרקעין למטרת מגורים.הרשות תהא רשאית לדרוש השבה מיידית של כל שטח ההשבה ולשלם לחוכר את כל סכום הפיצוי תוך הבטחת זכות הייזום.

החלטה זו תחול על מקרקעין שחלה עליהם תכנית שינוי יעוד למטרת מגורים או תעסוקה, ונשלחה לגביהם דרישת השבה לחוכר תוך חמש שנים ממועד אישור החלטה זו. לאחר מועד זה, יחולו על כלל המקרקעין המושבים, הוראות חוזה החכירה והחלטות מועצת מקרקעי ישראל התקפות בדבר הפסקת חכירה בקרקע חקלאית.

אנו התעקשנו בזמן ניסוח ההחלטה כי על הרשות להציע לחוכר קרקע חלופית לעיבוד, במקרים בהם ניתן לעשות כן,  חוכר אשר יבחר במסלול קרקע חקלאית חליפית לא יהא זכאי לפיצוי ולתמריצים הקבועים בהחלטה זו.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים