השקייה נכונה בחודשי הקיץ

ישראל מוגבלת מאוד מבחינת השקייה, מחירי המים היום בעליית מחירים וזה כבר לא פשוט להיות חקלאי, כנסו וגלו כמה צריך להשקות

מדשאות , עצים , גינות ופרחים תורמים רבות לרווחה שלנו , ואם לא נדאג להקיף את עצמנו בירוק ( ובצבעוני ) החיים שלנו יהיו לא רק אפרוריים אלא גם פחות בריאים , יותר מאובקים ובאופן כללי פחות איכותיים . מצד שני , מחיר המים לא מפסיק להאמיר , ומי שמשקה את הצמחיה ללא מחשבה תחילה וללא תכנון עלול למצוא עצמו משלם סכומים גבוהים מאוד . בפרט חשוב להקפיד על השקייה נכונה בחודשי הקיץ - גם כדי לא לבזבז מים שכידוע מדינת ישראל אינה משופעת בהם , גם על מנת להבטיח שהצמחים השונים יקבלו בדיוק את כמות המים לה הם זקוקים ( כדאי לזכור שגם עודף מים , בדיוק כמו חוסר מים , עלול להזיק לצמחים ) וגם , כאמור , כדי לא להיגרר להוצאות גבוהות יתר על המידה על המים .

איך נדע כמה מים באמת יש בקרקע ?

דרך אחת להשקות באופן מושכל היא לבחון אם הקרקע יבשה , דבר שכמובן מהווה אינדיקציה לכך שהצמח לא יכול לשאוב ממנה את המים להם הוא זקוק .

אבל , חשוב לדעת , אין די לבחון את השכבה הבולטת לעין של הקרקע אלא יש לתחוב אצבע לעומק של כ - 5 ס " מ , ושם לבדוק אם ישנה רטיבות או שמא אין טיפת מים . רטיבות בעומק זה מעידה כי אין צורך להשקות , שכן לצמח לא חסרים מים .

גם כשמדובר במדשאה , יש לבחון באמת את מצב הקרקע וזאת על פי השיטה הבאה :

ראשית , נותנים לקרקע להתייבש . לאחר שהיא התייבשה , מפעילים את הממטרות ובוחנים כל הזמן מתי המים הגיעו לעומק של 15 ס " מ ( בעזרת מקל ). אם לדוגמה הדבר ארך 10 דקות , הרי שמשך ההשקיה האופטימלי הוא 10 דקות . על מנת לדעת מהי התדירות הרצויה , מחכים עד שהקרקע תתייבש - אם הדבר קרה 3 ימים אחרי ההשקיה , הרי שתדירות ההשקיה האופטימלית היא אחת ל - 3 ימים .

כמות המים הנחוצה לכל סוג צמחיה לפי אזורים

דרך אחרת להבטיח כי הצמחים השונים יקבלו בדיוק את כמות המים הרצויה להם , לא פחות ולא יותר , היא למצוא בטבלה הבאה מהי אותה כמות מים ( הכמות היא בליטרים לכל מ " ר , ליום ):

עצי פרי ומדשאות :                                                  

במישור החוף - 3 ליטר למ " ר ,

בשפלה - 3.5 ליטר למ " ר ,

באזור ההר - 4 ליטר למ " ר ,

בנגב - 4.5 ליטר למ " ר ,

ובאילת ובערבה - 7 ליטר למ " ר .

כשמדובר בפרחים ובירקות הכמויות המומלצות הן :

במישור החוף - 4.5 ליטר למ " ר ,

בשפלה - 5 ליטר למ " ר ,

באזור ההר - 6 ליטר למ " ר ,

בנגב - 6.5 ליטר למ " ר

ובאילת ובערבה - 11 ליטר למ " ר .

וכשמדובר בעצים ובשיחי נוי הכמויות הן 1.5-2 ליטר למ " ר ברוב אזורי הארץ ו - 3.5 ליטר למ " ר באילת ובערבה . כל הנתונים הנ " ל נכונים לקיץ ( באביב ובסתיו הכמויות נמוכות יותר שכן המים מתאדים הרבה יותר לאט ), וכשמדובר בעצים השטח הוא שטח ההיטל של נוף העץ .

 

נכתב באדיבות חברת גיא עדן - http://www.guy-eden.co.il

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים