מושב
זוהי
דרך
חיים
הכוללת
שייכות
להתיישבות
כפרית
במתכונת
הקיימת
רק
במדינת
ישראל
.
בוגרים
המתגוררים
בצורת
התיישבות
זו
נקראים
חברים
והם
מאוגדים
במסגרת
כלכלית
שיתופית
.
שלא
כמו
במתכונת
הקיבוצית
ההיסטורית
,
במושבים
היחידה
הכלכלית
היא
המשפחה
,
הפועלת
כעצמאית
,
וחלים
עליה
כללי
עזרה
הדדית
.
לחברים
במושבים
הוקצו
חלקות
,
שכל
אחת
מהן
נקראת
נחלה
,
ושלרוב
נעשה
בהן
שימוש
כקרקע
חקלאית
.
בעידן
הנוכחי
,
לאחר
שינויים
ואבולוציה
טבעית
שעברה
על
צורת
ההתיישבות
הזו
,
בחלק
מהמושבים
מתגוררים
גם
תושבים
נוספים
שאינם
חברים
מן
המניין
.
חלק
מהתושבים
הללו
ינסו
כעבור
זמן
שבו
יחיו
במקום
להתקבל
ולהפוך
לחברים
מן
המניין
,
ואחרים
יעדיפו
להישאר
בו
כתושבים
בלבד
בהגדרה
.
כך
או
כך
,
כל
מי
שמתגורר
בתוך מושב
זוכה
לדבר
אחד
ודאי
-
חיים
יפים
ומלהיבים
בסמוך
לטבע
,
שלמעשה
מקרבים
את
המושבניקים
לחלום
הציוני
של
יישוב
הארץ
והפרחתה
.
הדבר
תקף
שבעתיים
כשמדובר
על
המתגוררים
או
החברים
במושבים
בדרום
ישראל
,
שעצם
הימצאותם
בחלקיה
הפחות
מיושבים
של
המדינה
מספקת
לישראל
שילוב
של
גאווה
והצלחה
בהגשמת
יעדיה
כמדינה
.
היסטוריה
והווה
במושבים
בדרום
את
מושבי
הדרום
,
כמו
את
כל
מושבי
ארצנו
,
הקימו
תנועת
המושבים
והתנועה
הקיבוצית
-
שתיהן
מהוות
את
התנועות
ההתיישבותיות
הגדולות
בארץ
.
את
האדמות
שעליהן
הם
מתגוררים
קיבלו
מרבית
המושבים
בדרום
הארץ
ובכלל
מאת
מוסדות
המדינה
.
באופן
מרשים
במושבים
דרות
משפחות
שמהוות
כבר
דור
שלישי
במקום
.
באופן
טכני
ורשמי
שייכות
אדמות
המושבים
למדינה
והן
מוקצות
לחברי
המושבים
למטרת
עיבודן
חקלאי
.
ואולם
,
ייתכן
שבגלל
המנטליות
המושבניקית
(
המהווה
היפוך
מוחלט
לתרבות
הקפיטליסטית
החומרנית
),
נדמה
שלחברי
המושב
לא
משנה
למי
שייכת
בפועל
הקרקע
שעליה
הם
גרים
.
המושבניקים
מקימים
במקום
מחייתם
דור
אחר
דור
של
ילדי
הארץ
,
שאינם
עוזבים
את
ביתם
לטובת
חיי
שפע
כלכליים
,
תופעה
שרווחה
מאוד
במשך
עשרות
שנים
בקיבוצים
למשל
.
בין
המושבים
הבולטים
בדרום
ניתן
לציין
את
באר
טוביה
,
כפר
ורבורג
,
תלמי
יחיאל
,
חצבה
,
פארן
,
עין
יהב
,
לכיש
,
כמהין
,
נאות
הכיכר
,
עין
תמר
ועוד
.
ייחודם
של
מושבי
הדרום
בכל
הנוגע
למושבים
בדרום
המצב
אפילו
מרשים
יותר
-
אין
ספק
שהחיים
במושבים
אלה
הם
הגשמה
ציונית
פשוטה
כמשמעה
.
חבלי
דרום
הארץ
נותרו
,
בעיקר
בשל
האקלים
המדברי
השורה
בהם
,
אזורים
דלי
אוכלוסייה
.
החיים
במושבי
בדרום
הם
חיים
מרתקים
,
מאתגרים
ומלאים
בטבע
ובאהבת
האדמה
והארץ
.
ואולם
בשל
העובדה
שמושבים
בדרום
אינם
מאוד
סמוכים
זה
לזה
,
ונמצאים
לפעמים
,
בעיקר
בשנים
האחרונות
,
ממש
בקו
האש
(
מעזה
),
הפכה
ההתיישבות
בהם
לבעלת
ערך
מוסף
בדמות
נוכחות
פיזית
ישראלית
בשטח
,
וזו
הרי
שווה
זהב
הן
למדינה
והן
למי
שבדמו
זורמת
ציונות
ותחושת
שליחות
אמיתית
.
קבלת
תושבים
שאינן
חברים
למושבי
חבלי
ארץ
אלה
התאפשרה
במסגרת
'
הרחבה
'
עליה
הסכימו
בהחלטות
737
ו
-959
של
מנהל
מקרקעי
ישראל
,
החלטות
שהגדירו
תנאים
שמאפשרים
קבלת
מתיישבים
חדשים
שלא
יהיו
בעלי
נחלות
במושבים
בהם
הם
גרים
(
ההחלטות
תקפות
כמובן
בכל
הארץ
ולא
רק
בדרום
).
מטרת
ההרחבה
הייתה
עיבוי
אוכלוסיית
המושבים
,
בכדי
לשמר
קהילה
פעילה
ולענות
על
ביקוש
שהתעורר
להתגורר
במרחב
הכפרי
.
מהעיר
למושב
בשנות
החמישים
יזם
ראש
הממשלה
הראשון
דוד
בן
-
גוריון
תנועה
שנקראה
"
מן
העיר
אל
הכפר
",
שמטרתה
הייתה
לעודד
מעבר
תושבים
מהערים
אל
ההתיישבות
החקלאית
.
מובילת
המהלך
הייתה
תנועת
המושבים
,
שרשמה
הצלחה
בדמות
כ
-800
משפחות
חדשות
שנקלטו
במושבים
,
ועוד
כ
-800
משפחות
נוספות
שהקימו
עשרה
מושבים
חדשים
,
בכל
רחבי
הארץ
.
גם
כיום
העתקת
מקום
המגורים
מהעיר
אל
מושבי
הדרום
נחשבת
כהגשמה
ציונית
שבאפשרותה
לספק
למושבניקים
החדשים
הרבה
אתגרים
ומימוש
,
ובכלל
-
חיים
מלאי
תוכן
וקרבה
מבורכת
לאדמת
הארץ
הטובה
.