מושבים בשפלה

מה מאפיין את מושבי השפלה ? מדוע כדאי כל כך להתאמץ ולמצוא בהם בית או נחלה ? ומהם המושבים הבולטים בחבל ארץ זה ?

אצל רבים מאיתנו האסוסיאציה הראשונה למשמע המילה " מושבים " הם מקומות בפאתי הארץ , אי שם בצפוןה רחוק או בדרום העמוק , ישובים מעט מבודדים ואולי לא מעט , ובכל מקרה מקומות שקטים מאוד שמכילים רפתות , לולים ו / או גידולים שונים ( ירקות , פירות , פרחים וכו '). ישנם כמובן מושבים רבים כאלה אבל ישנם גם לא מעט מושבים שהם כבר משהו אחר , ובפרט מאפיינת אותם קרבה יחסית לגוש דן ( וגם למרכזי מטרופולין אחרים דוגמת ירושלים או אשדוד ), ובהתאם הם גם מושכים אליהם אוכלוסיה שונה - בין השאר מדובר בשורה ארוכה של מושבים בשפלה .

מי מתגורר במושבי השפלה ?

אזור השפלה הוא האזור המשתרע בין מישור החוף לבין הרי יהודה . הוא תחום מצפון בהרי השומרון ובתוואי של נחל איילון , ומדרום הוא " גובל " בצפון הנגב כשה " גבול " הוא התוואי של נחל שקמה . נהוג לחלק את אזור השפלה לשניים , השפלה הנמוכה ( שבאופן טבעי ממוקמת בחלק המערבי , זה הסמוך למישור החוף ) והשפלה הגבוהה , שהיא החלק המזרחי המתחבר אל הרי יהודה .

ישנם כמה עשרות מושבים בשפלה , ולכל אחד מהם מאפיינים ייחודיים לו , כמו גם אוכלוסיה ייחודית , שהרי מושבים רבים הוקמו בעקבות גלי העלייה של קום המדינה וקלטו קבוצות ספציפיות - כך למשל מושב בן שמן הוקם על ידי עולים מרומניה , נחלה נוסד על ידי עולים מתימן ובן זכאי על ידי יוצאי טריפולי . באופן טבעי לאורך השנים התערבבו האוכלוסיות במושבי השפלה , כפי שקרה באופן כללי במדינה במסגרת מיזוג הגלויות , וכן התרחש תהליך משמעותי נוסף : ההרחבות במושבים .

בלא מעט מושבים ברחבי הארץ בוצעו בשנים האחרונות בעקבות רפורמות משמעותיות ( שהטריגר להן הוא חוסר היכולת של המושבניקים להתבסס אך ורק על חקלאות ) הרחבות בנייה , והם קלטו אוכלוסייה מבחוץ - וכשמדובר במושבים בשפלה הרי שבזכות הקרבה לגוש דן הצטרפה אוכלוסייה " חזקה " שביקשה ליהנות מאיכות החיים שמקנים המושבים ובה בעת להמשיך ולפתח את הקריירה וליהנות מכל האפשרויות התעסוקתיות של מרכז המדינה .

כאמור מושבי השפלה מונים כמה עשרות מושבים, ולכל אחד מהם מאפיינים ייחודיים משלו ואיכות חיים ייחודית שהוא מציע . הביקוש למגורים ולנחלות במושבים אלה גבוה במידה ניכרת מההיצע ( המצומצם מטבעו ), ולא קל למצוא בית . במקרים רבים מדובר בתהליך ממושך , לעיתים אף מתסכל , אולם בכל זאת מי שחולם על חיבור לאדמה , מרחבים לילדים , שלווה אמיתית ואוויר צח לא מוותר בקלות על החלום ובסופו של דבר זוכה מן הסתם להגשים אותו באחד ממושבי השפלה .

מושבים בולטים בשפלה

בין המושבים הרבים בשפלה ניתן לציין את :

בני עטרות - שוכן בסמוך לנתב " ג , על בסיס מושבה טמפלרית שמקימיה אולצו על ידי שלטון המנדט הבריטי לעזוב אותה לאחר מלחמת העולם השנייה .

טירת יהודה - ישוב דתי לאומי השוכן גם הוא בסמוך לנתב " ג ואזור התעשייה " איירפורט סיטי " ( השטח עליו יושב אזור תעשייה זה נרכש מטירת יהודה ).

נחלים - אחד המושבים הראשונים שהוקמו בארץ , עוד לפני קום המדינה . צמוד לפתח תקווה ממזרח , מיועד לציבור דתי ונמצאת בו אחת הישיבות התיכוניות הגדולות בארץ ( הנקראת אף היא נחלים ).

גני טל - ישוב שהוקם על ידי מפוני גני טל שבגוש קטיף לאחר יישום תוכנית ההתנתקות .

כפר חב " ד - ישוב בעל אופי עירוני משהו . שוכן סמוך ללוד ומאוכלס בחסידי חב " ד .

גנות - שוכן בסמוך למחלף הנקרא על שמו וליד פארק אריאל שרון ( האתר המלבלב שהוקם על גבי חירייה ).

בית חנן - הוקם על ידי תנועת המושבים כבר ב - 1929.

כפר מרדכי - ישוב שהוקם על ידי עולים מדרום אפריקה , אנגליה וסקוטלנד . ב - 1959 הוקמה בו בריכת השחייה הראשונה בשפלה , דבר שהפך אותו לאטרקציה של ממש .

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים