ניר גלילי על השיקולים בהקמת תחנת דלק ביישובים בהשוואה לערים

מנכ"ל סונול ניר גלילי מפרט מהם השיקולים אותם יש לקחת בחשבון לקראת הקמת תחנת דלק במושב וגם במסגרת פתיחת תחנות דלק חדשות בערים

תחנות הדלק של סונול פזורות בכל רחבי הארץ, ממטולה עד אילת, במזרח ובמערב, בתוך מרחבים אורבניים ועל הכבישים המחברים את הערים וגם בקיבוצים ובמושבים.

באופן טבעי מאחורי כל הקמת תחנת דלק, בין אם בעיר ובין אם במושב, עומדים שיקולים רבים ונעשית עבודת תכנון רחבת היקף. הקמתן של תחנות דלק מחייבת השקעת משאבים רבים (ולא רק כסף) ועוד כדאי לזכור שישנה גם רגולציה בתחום - תחנת דלק חייבת לקבל רישיון עסק על-מנת לפעול כחוק, ועוד לפני הקמתה על מי שרוצה להוסיף תחנת דלק לאלה הקיימות כבר בארץ לקבל אישור מקדמי מהרשויות הרלוונטיות.

את השיקולים השונים שעומדים מאחורי הקמת תחנות דלק במושבים בהשוואה לתחנות הדלק במרחבים האורבניים מפרט מנכ"ל סונול ניר גלילי.

התרחבות בלתי פוסקת

ראשית, חשוב להבין כי חברת "סונול" נמצאת בהתרחבות בלתי פוסקת - תהליך טבעי לנוכח הגידול במספר אזרחי ישראל מצד אחד והצורך ההולך וגובר שלנו הישראלים בתחנות דלק, שהרי לא רק שאוכלוסיית ישראל גדלה, אלא שגם מספרן של המכוניות ביחס לגודל האוכלוסייה נמצא במגמת עלייה וכך גם היקף הנסועה (כלומר הקילומטראז' של כל מכונית ומכונית, בממוצע).

בהתאם, סונול - שהחלה לפעול כבר בשנת 1924 כשתחנות הדלק הראשונות הוקמו בעפולה ובחיפה - מפעילה כבר למעלה מ-230 תחנות דלק שפזורות כאמור בכל רחבי ישראל (ואל רבות מהן צמודות גם חנויות נוחות, הממותגות בשם Sogood).

גם בעתיד הנראה לעין צפויות להימשך המגמות הנ"ל, כך שאך טבעי שיוקמו תחנות דלק חדשות, אבל מצד שני מבהיר ניר גלילי כי תחנת דלק היא עסק בעל השפעה רבה על הסביבה ועל כן לא בכל מקום שבו רוצים להקים תחנה ניתן לעשות זאת.

מה כוללת הרגולציה?

בין אם מדובר בתחנת דלק ציבורית או תחנת דלק פנימית כפי שיש בחלק מהמושבים בארץ, לשם הקמת תחנה חדשה יש לקבל כאמור אישור מקדמי.

את האישור מנפק אגף התכנון והבנייה של הרשות המקומית הרלוונטית, וזאת לאחר בדיקות היתכנות קפדניות ויסודיות.

לאחר קבלת אישור מקדמי מתחיל תהליך תכנון ממושך שגם הוא קפדני ויסודי, וזאת על מנת למנוע פגיעה באיכות הסביבה. בין הגופים שמחווים את דעתם על התכנון ועל הקמתה של תחנת הדלק מונה ניר גלילי את משטרת ישראל, משרד הכלכלה, הרשות הארצית לכבאות והצלה וכמובן המשרד להגנת הסביבה.

בסופו של תהליך מוגשת בקשה לרישיון עסק. באופן טבעי קבלת הרישיון אינה סוף פסוק, ועל תחנת הדלק לעמוד בתנאי הרישוי, עליהם מפקח משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים.

מדוע ניר גלילי מייחס חשיבות לתחנות דלק במושבים?

מנכ"ל סונול ניר גלילי הוא בעצמו חבר מושב - מושב ביצרון ששוכן בין גדרה לבין אשדוד. זוהי כמובן רק סיבה אחת שבגללה הוא מייחס חשיבות רבה לתחנות דלק בתוך מושבים, וסיבה נוספת, משמעותית הרבה יותר, היא הרצון לספק שירות לכלל אוכלוסיית ישראל, כולל המגזר החקלאי שזקוק לדלקים שונים למטרות מגוונות.

היתכנות עסקית

שיקול רב חשיבות אחר במסגרת תכנון פריסת תחנות הדלק של סונול ברחבי הארץ, כולל במושבים ולא רק בערים, הוא הפן הכלכלי.

לקראת כל הקמת עסק מכל סוג שהוא יש לבחון לעומק ועל סמך חקר שוק מקיף את ההיתכנות העסקית - כלומר האם ישנו פוטנציאל אמיתי להכנסות שיצדיקו את הקמת עסק ויאפשרו לו לשגשג גם בטווח הארוך.

בפרט כך הדבר כשמדובר על תחנת דלק, שלצורך הקמתה נדרשים משאבים רבים.

אחת הדרכים שבהן ממקסמת סונול את הפוטנציאל של כל תחנת דלק היא הקמת חנות נוחות הצמודה לעמדות התדלוק, אם כי כשמדובר על תחנת דלק פנימית של מושב בדרך כלל עלות ההקמה נמוכה יותר וחנות נוחות אינה חלק מהתוכנית.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים