דגשים להגשת בקשה למשכנתא לצורך רכישת בית במושב

בימינו כמעט ולא ניתן לקנות בית ללא משכנתא, ויעיד על כך הסכום הכולל של משכנתאות בישראל: ב-2016 למשל ניתנו הלוואות לרכישת דיור בסכום כולל של כ-65 מיליארד ש"ח (!), כשהמשכנתא הממוצעת עמדה על קרוב ל-600,000 ש"ח. באופן טבעי גם כשנכס הנרכש נמצא במושב נדרשת בדרך כלל משכנתא, וכדאי לדעת מהם הדגשים העיקריים להגשת הבקשה במקרים אלה.

הביקוש הער לבתים במושבים

בית במושב הוא חלום של משפחות רבות, שמחפשות בית עם גינה מרווחת בלב אזור פסטורלי, מקום שקט, נעים וירוק לגדל בו את הילדים ובאופן כללי חיים עם איכות אמיתית. ההרחבות במושבים השונים, בין אם במרכז הארץ ובין אם באזורי פריפריה, מאפשרות ללא מעט ישראלים להגשים את החלום ומזרימות דם חדש למושבים, ובנוסף משפרת את פיזור האוכלוסייה בישראל, כך שמדובר במצב של win-win-win (הן לרוכשי הדירות, הן למושב והן למדינה). על-מנת לממש את האפשרות, נדרשת כאמור משכנתא. משכנתאות בישראל ניתנות ע"י כל הבנקים המסחריים, בתנאים אטרקטיביים למדי לנוכח שיעור הריבית הנמוך ששורר במשק בשנים האחרונות, ועל אף העובדה שקניית בית במושב היא עסקה בעלת רמת מורכבות גבוהה יחסית (גם ביחס לעסקאות נדלן אחרות, שגם הן כמובן מורכבות מטבען), הגשת בקשה למשכנתא באופן מושכל מקנה סיכוי גבוה לאישור הבקשה וקבלת הסיוע במימון רכישת אותו בית במושב.

מה חשוב לוודא לפני שמגישים בקשה למשכנתא עבור בתים במושבים?

הנחלות במושבים יועדו במקור בעיקר לפעילות חקלאית ולמגורים בהיקף מצומצם יחסית. הצורך לתת מענה הולם לצרכי דור הילדים ודור הנכדים של מייסדי כל מושב, כמו גם להרחיב את מקורות ההכנסה של החקלאים, הוביל את המדינה לשנות את הנהלים ולאפשר בנייה למגורים גם על חלק מהנחלה שבמקור היה אמור לשמש לפעילות חקלאית בלבד. יחד עם זאת פעולה זו מתאפשרת רק על בסיס הסדר בין בעלי הנחלה לבין רשות מקרקעי ישראל, ובאופן טבעי אף בנק לא יעניק הלוואה לקניית בית שנמצא על שטח שאינו מיועד למגורים ושקיבל את כל האישורים הנדרשים לכך. בהתאם חשוב מאוד לוודא לפני הגשת הבקשה למשכנתא, ובעצם עוד לפני שחותמים על חוזה לקניית בית במושב, כי ישנם כל האישורים הרלוונטיים מטעם המדינה שמיוצגת במקרים אלה ע"י רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). בנוסף, נדרשים מסמכים רבים אחרים, שהרי מתן משכנתאות בישראל כרוך בבדיקה יסודית הן של הנכס והן של יכולת ההחזר של מבקש ההלוואה. בהקשר זה כדאי להדגיש כי הערכת שווי בית במושב מחייבת בקיאות גבוהה ולא כל שמאי יודע לעשות זאת - במידת הצורך כדאי להיעזר גם בשמאי מטעמכם כדי שתוכלו לדעת מהו ערכו האמיתי של הנכס שברצונכם לרכוש - ועוד המלצה היא להיעזר במומחים למשכנתאות על-מנת לדעת מהו תמהיל המסלולים הטוב ביותר בהתאם לצרכים שלכם וליכולות הכספיות שלכם.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים